מבוא לחקר
הייצוג הטלוויזיוני של נשים השתנה בצורה רבה בעשרים
השנים האחרונות, צופים רבים סבורים שהטלוויזיה
היא כלי תקשורת אמין ביותר. אם כך הדבר, עד כמה ייצוגי הנשים בטלוויזיה הם מציאותיים וכיצד הדבר משפיע על גישות
הצופים.
פרסומות הטלוויזיה כיום מציגות יופי נשי אידיאלי,
הן מהוות אשליה של שלמות מוחלטת ללא שום פגם. חברות הפרסום מעסיקות דוגמניות אשר עומדות בדרישות של אידיאל היופי, ובעזרתן מפרסמות את המוצרים השונים, כמו, מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, פרטי
לבוש ואופנה, תכשיטים, מכוניות ואפילו חופשות בחו"ל. הצופות
והצופים של הפרסומות הללו מקבלים מסר שגוי ומוטעה, על פיו כל אישה נורמטיבית צריכה או
אמורה להראות בדיוק כפי אותה הדוגמנית שהרגע ראו על המסך.
מתודולוגיה
שאלת החקר: כיצד מובנת דמות הנשים בפרסומות?
קריטריון נוסף הוא,מה האישה אומרת בפרסומת,האם יש לה בכלל טקסט או שהיא שותקת לאורך כל הפרסומת. הקריטריון החמישי הוא, האם ישנם גברים הלוקחים חלק בפרסומות. הקריטריון האחרון שבעזרתו חקרתי את הפרסומות הוא, מה האישה אומרת לגבר או להפך.
לאחר חקר הפרסומות החלטתי לערוך ראיון איכותני הכולל 4 מרואיינות, שבאמצעותו אבדוק האם נשים מזדהות יותר עם פרסומות שמבנות את המציאות או פרסומות שמשקפות אותה. תחילה אציג בפני המרואיינות שתי פרסומות אשר מנוגדות אחת לשנייה מאחר ופרסומות אחת מבנה את המציאות והשנייה משקפת אותה. הפרסומות אשר מבנה את המציאות היא הפרסומות של קולקציית בגדי הים של מותג האופנה "קסטרו". הפרסומות השנייה אשר משקפת את המציאות היא פרסומת לבגדי ים בכיכובה של הדוגמנית למידות גדולות, אשלי גראהם.
לאחר הצפייה בפרסומות אני אתחיל לערוך את הראיונות באופן פרטני. הראיון יכלול חמש שאלות תוכן עמוקות שמתוכן ניתן להסיק האם המרואיינת מזדהה יותר עם פרסומות שמבנות את המציאות או כאלה שמשקפות אותה.
ביצוע חקר:
פרסומות 1- בגדי ים "קסטרו"
קולקציית בגדי הים של גדעון אוברזון לקסטרו קיץ 2014
בימוי: דודי חסון צילום וידיאו: רומן לינצקי בית פוסט: ג'רונימו מוזיקה: מונסטאר מיוזיק- רועי חברת הפקה: ראבל הפקות
הדימוי של הבחורה:
מספר בחורות, לבושות בבגדי ים. כולן בעלות גוף רזה, גבוהות, חטובות, בעלות גוון עור בהיר.הנושא של הפרסומת:
4 בנות לבושות בבגדי ים שהולכות יחד לשחק טניס, כולן עם מחבטים וכובעי טניס. הן משחקות במגרש בהנאה רבה, צוחקות,מאושרות, רוקדות ומקפצות במגרש.
מה הבחורה אומרת: אין דיבור.
האם יש גם בחורים בפרסומת: לא.
מה הבחור אומר לבחורה או להפך: אין.
פרסומת 2- "קרולינה למקה"
הדימוי של הבחורה:Carolina Lemke Berlin - eyewear collection 2015
Uploaded by Reuveni Pridan IPG on 2014-09-11.
הדוגמנית בר רפאלי, בעל מבנה גוף רזה, גבוה, שיער בלונדיני,עור בהיר, עיניים כחולות. לבושה במכנס עור שחור צמוד,חולצת בטן קצרה שחורה, נעלי עקב שחורות. ומרכיבה משקפי ראייה.
הנושא של הפרסומת:
הפרסומת היא למותג משקפיים. בחור ברכבת, מסתכל על בחורה בלונדית מהגב שלה ולא רואה את פנייה. בדמיונו רואים את בר רפאלי רוקדת מעין ריקוד על עמוד, כאשר כל בטנה חשופה והריקוד הוא בעל אופי מיני. לאחר מכן יש מעבר חזרה לרכבת הבחור מרכיב את משקפיי הראיה של המותג, הבחורה הבלונדית מסתובבת ואז הוא מבחין שזאת אינה בר אלא בחורה בלונדינית אחרת שהיא מלאה יותר, כאשר מבחין בכך הבחור מעקם את פרצופו מתוך אכזבה.
האם יש גם בחורים בפרסומת:
כן, בחור אחד שבעזרתו הפרסומת מעצימה את האידיאל הרזון ויוצרת אנטיגוניזם כלפי בחורות מלאות.
מה הבחור אומר לבחורה או להפך: אין
פרסומת 3-בושם "פאקו רבן"
הדימוי של הבחורה:
דוגמנית גבוה ורזה, לבושה בשמלת ערב נוצצת, תיק יוקרתי ותכשיטים.
הפרסומת היא למותג בשמים. בפרסומת רואים את הדוגמנית הולכת במהירות בתוך מבנה גדול ויוקרתי שבדרך היא מסירה חלקים מפרטי הלבוש והאקססוריז שלה, לאורך מכל הפרסומת מספר בחורים הלבושים בחליפות רודפים אחריה. תחילה היא זורקת את התיק את והתכשיטים, לאחר מכן קורעת את החלק התחתון של שמלתה ולבסוף נשארת ערומה לגמרי רק עם תחתונים על גופה, נכנסת לחדרה ומתבשמת בבושם, הדלתות נסגרות בפני הבחורים שרודפים אחריה.
הטקסט היחיד של הדוגמנית הוא בסוף הפרסומת היא אומרת את שם הבושם ושם המותג בקול חושני.
כן, יש בחורים בפרסומת הם מגלמים את "המשרתים" של הדוגמנית בבית הגדול והיוקרתי. לאורך כל הפרסומות הם נשבים בקסמיה וביופי שלה, וכביכול מריירים עליה ועל גופה.
מה הבחור אומר לבחורה או להפך: אין.
פרסומת 4- רותם סלע "קסטרו"
הדימוי של הבחורה:
רותם סלע-דוגמנית מפורסמת. רזה, גבוה, בלונדינית,בעל עיניים כחולות.
לבושה בשמלה קיצית וקלילה, שמתעופת ברוח וחושפת את גופה לעיתים.
הפרסומות היא לשמלות קיץ של המותג קסטרו. האווריה הכללית בפרסומת היא סגנון של מערב פרועה ומוזיקת קאנטרי מתנגנת ברקע.
הדוגמנית תחילה נכנסת לרכבה(אוטו ספורט), שנמצא באזור מדברי ופתוח. היא נוסעת ברכבה במהירות ומשדרת שהיא בחורה מגניבה. מנגד השמלה של זהה מעט בתוך האוטו וחשפת את רגליה וחלקה העליון. גם לאחר מכן כאשר יוצאת מהאוטו לתדלק השמלה מתעופפת ורואים את ישבנה. בנוסף בתחנת הדלק יש גבר שמסתכל עליה והיא רוקדת בחושניות ומסתכלת עליו בסוג של פיתוי.
הבחורה (רותם סלע) מפנה שאלה לבחורה שנייה המופיעה בפרסומת-"מאיפה ה-Dress?"
מה הבחור אומר לבחורה ולהפך: אין
פרסומת 5-בר רפאלי-הלבשה תחתונה
הדימוי של הבחורה:
בר רפאלי- רזה,גבוה,בלונדינית,בעלת מבנה גוף סקסי. לבושה בתחתונים וגוזייה בלבד,בעלת מראה ספורטיבי.
הנושא של הפרסומת:
פרסומת למותג הלבשה תחתונה- UNDER.ME הדוגמנית
נמצאת במגרש טניס אוחזת מחבט וכדור טניס בידה. היא מצולמת ממספר זוויות
קרובות לפנים ולאחר מכן מצולם הישבן שלה כאשר היא מסדר את התחתונים שלה מאחור.
לאחר מכן היא מעט קופצת, זזה במגרש ומתאמנת
על חבטות.
ברקע מתנגן שיר של המותג.
מה הבחורה אומרת: אין
האם יש גם בחורים בפרסומת: אין
מה הבחור אומר לבחורה להפך: אין
פרסומת 6- בגדי ים "נשים אמיתיות"
הדימוי של הבחורה:
דוגמנית הפלאס סייז- אשלי גראהם, (הדוגמנית הראשית), דוגמנית בעלת מבנה גוף מלא,רחב. בעלת עור כהה יותר ושיער חום כהה. בפרסומת מופיע גם ברוק שילדס. ועוד מספר נשים שאינן דוגמניות וגופן הוא לא על פי אידיאל היופי-נשים אמיתיות, כולן לבושות בבגדי ים.
הנושא של הפרסומת:
הפרסומת היא למותג בגדי הים של אשלי גראהם. תחילה הדוגמנית הראשית, לבושה בבגד ים שלם, וסביבה מאפרים ומעצבי שיער היא קמה מהכיסא וקופצת אל הבריכה. לאחר מכן רואים עוד מספר נשים בכל מיני רגעים שגם לבושות בגדי הים של המותג. ניתן ליראות שאחת הנשים היא אמא ומצולמת יחד עם תינוק שלה, לאחר מכן גם היא פושטת את בגדי וקופצת לבריכה עם בגד הים. גם אישה מבוגרת יותר מצולמת כשחיינית עם משקפת על ראשה, שוחה בבריכה. לבסוף כל הבנות עומדות יחד ומדגמנות את בגדי הים.
מה הבחורה אומרת: אין.
האם יש גם בחורים בפרסומת: אין.
מה הבחור אומר לבחורה או להפך: אין.
פרסומת 7-פלאס סייז
הדימוי של הבחורה:
מוצגות בפרסומת מספר דוגמניות בעלות מראה שונה. חלק רזות יותר וחלק
מלאות, אף אחת לא נראת על פי אידיאל היופי המקובל. הדוגמניות לבושות בבגדים שונים
של המותג. וחלק מהדוגמניות בעלות שיער צבוע בצבעים מיוחדים כמו אדום או כחול.
הנושא של הפרסומת:
הפרסומת היא למותג הבגדים הישראלי-IS ABOUT רואים בפרסומת מספר דוגמניות מאוד מגוונות ובעלות מראה יוצא דופן. במהלך הפרסומת מתנגן שיר של המותג, מילות השיר הם בעצם כל הדברים שאומרים לנשים לא לעשות ואיך לא ליהיות. הדוגמניות מצולמות בכל מיני מצבים שבעצם הפעולה שהן עשות מנוגדת למה שנאמר בשיר בהתאמה.
מה הבחורה אומרת: אין.
האם יש גם בחורים בפרסומת: אין.
מה הבחור אומר לבחורה או להפך: אין.
פרסומת 8- "רנואר ג'ינס":
הדימוי של הבחורה:
4 דוגמניות, רזות וגבוהות. לבושות בגינסים צמודים וגופיות בטן קטנות וחשופות.
פרסומת לגינסים של מותג הבגדים רנואר. ארבעת הדוגמניות נוסעות בהנה באוטו עם גג פתוח. הן מצולמות כאשר הן רוקדות ומבלות מעט במכונית אחת עם השנייה, הצילום מתמקד על החלק החתון של הגוף שלהן. לאחר מכן הן עוצרות בדרך לקנות גלידה ושוב צילום של השיבן שלהם עם הגינס הצמוד אשר מדגיש את גזרתן. לאחר מכן מגיעים שני דוגמנים גברים על אופנועיים הם רואים את הבנות בצד הדרך ועוצרים לאחר מכן הבנות שוברות ברז מים, שמתחיל להשפריץ עליהן כאשר הן ספוגות מים הם ממשיכות לרקוד צמוד אחת אל השנייה. לבסוף אחת הדוגמניות מתחבקת עם אחד הבנים.
מה הבחורה אומרת: אין.
האם יש גם בחורים בפרסומת:
כן, שני בחורים שבעצם רואים את הבנות רוקדות בצד הדרך רטובות ומצטרפים אליהן.
מה הבחור אומר לבחורה או להפך: אין.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה